Herken jij of je in je overleven zit i.p.v. Leven?

Herken jij of je in je overleven zit i.p.v. Leven?

Een burn- out, stress is niet een kwestie van teveel doen of te hard gewerkt hebben, maar een onvermogen goed te kunnen ontspannen en herstellen. Dat dat gebeurd is niet onvoorstelbaar in deze snel veranderende samenleving waarin alles onze aandacht vraagt en er een enorme keuze aan mogelijkheden is.

wordt stress je soms te veel

Doordat bij aanhoudende stress ons lichaam en geest voor langere tijd in de  “vecht-vlucht stand” blijft staan, verstoort dit je adempatroon. We halen vaker of dieper adem en dit verhoogt de hartslag. Het lichaam word klaargemaakt voor actie. Je bent in overleven terecht gekomen! Alle aandacht en energie gaat naar het denken en richt zich naar buiten en wat daar allemaal nog moet gebeuren en je hoofd draait over uren. Hierdoor verlies je werkelijk ontspannen contact met je zelf en de dingen die werkelijk belangrijk voor je zijn.

Dit geeft een tal van klachten als:

  • Stress, gejaagdheid, moeilijk “niets” doen en juist die dingen die rust en herstel geven worden als eerste van je “to do list” geschrapt
  • Slecht voor jezelf zorgen. Ongezonde keuzes maken in leefstijl en aankomen of afvallen in gewicht
  • Tegen de dag opzien, minder aankunnen en genieten van de dingen
  • Over bezorgdheid, angstklachten, somberheid
  • Hartkloppingen, hoge bloeddruk, kortademigheid
  • Verhoogde spierspanning, rug-schouder-nekklachten
  • Weinig ontspanning en oog voor je omgeving
  • Vergeetachtigheid en chaos in je hoofd.

Stress geeft ook energie, uithoudingsvermogen, kracht. You get things done! Prachtig! Maar zonder actief verantwoordelijkheid te nemen voor rust en herstel schakelt ons zenuwstelsel simpelweg niet terug in de ruststand. Motortje op gang, motortje blijft draaien.

Zo pleeg je roofbouw op je zelf. Daarom adviseer en train ik mensen om het doen van oefening voor rust en herstel te gaan zien als een levensbehoefte. Je kunt er tegenwoordig eigenlijk niet meer zonder. Van alle dingen die je op een dag doet 1 of 2 korte momenten goed voor jezelf zorgen door het doen van bijvoorbeeld ademoefening heeft een enorme invloed op je kwaliteit van leven.

Vaak hoor en lees ik ademhalingsadviezen als “2 seconden in en 4 seconden uit”, maar geen mens is hetzelfde en elk lichaam “vraagt” op eigen wijze zuurstof. Zo kan een Ademoefening er voor zorgen dat je te weinig in ademt waardoor je de volgende ademteug gaat compenseren en alsnog teveel in ademt. Of je ademt teveel in waardoor er teveel co2 mee uitgeademd word en het gaspedaal van je zenuwstelsel alsnog word in gedrukt! Zo is dus niet 1,2,3 te zeggen hoeveel jij precies in en uit moet ademen.

Er is dus een verschil in het doen van ademoefeningen en het aanleren van een natuurlijk adempatroon. Dit kan ik samen met je uitzoeken middels meetapparatuur die goed onderzocht is. Samen kijken we naar jouw optimale adempatroon, doen ontspanning en ademoefeningen, onderzoeken en herkennen van onderliggende overtuigingen en gedragspatronen zodat je zelf regie kan nemen in je leven.

Wil je graag meer weten en/of je aanmelden, vul dan het formulier in. Ik neem dan zo spoedig mogelijk contact met je op.

 

Na aanmelding kun je je op elk gewenst moment weer uitschrijven.
Je gegevens worden zorgvuldig, vertrouwelijk en respectvol behandeld.
Lees hier meer over in de pagina privacy beleid.

 

Volg Youarepotential en like ons:
Geplaatst in ademtherapie, coaching en getagd met , , , , , , , , , , , , , , , , .